Kijkwijzer genderbewuste STEM-activiteiten
Te weinig meisjes kiezen voor STEM-richtingen, wat zich ook uit op de arbeidsmarkt. Om dit potentieel niet verloren te laten gaan, moet onderwijs inzetten op genderbewust lesgeven, meer specifiek wanneer het gaat over STEM-activiteiten.
Deze kijkwijzer ondersteunt leerkrachten en begeleiders bij het verwerven van inzichten en vaardigheden hieromtrent. Door middel van kleine aanpassingen, kunnen meisjes zich beter een STEM-loopbaan inbeelden en ambiëren.
De kijkwijzer en bijhorende workshop zijn het resultaat van ons onderzoek naar wat leerkrachten en begeleiders kan ondersteunen om meer meisjes te laten kiezen voor talenten en zich minder te laden leiden door vooroordelen. De kijkwijzer en workshop vertrekken daarbij vanuit de laatste inzichten uit wetenschappelijke literatuur.
In het schooljaar 2021 -2022 kan je hierover een workshop volgen waarbij een praktische STEM-workshop gecombineerd wordt met de inhoud van deze STEM-kijkwijzer.
Interesse? Neem contact op met eva.dierickx@ap.be
Infographic “Ook meisjes dromen van STEM”
Een leerrijke infographic om op te hangen in jouw leraarskamer. Met deze eenvoudige tips kan jij het verschil maken om jongens én meisjes warm te maken voor STEM binnen jouw lessen.
Een leuk wist-je-datje: de infographic werd ontworpen door leerlingen van 5 Multimedia van Campus MAX STEM Tessenderlo.
Tips en didactische STEM-workshop fiches
10 inspiratie workshops om met STEM aan de slag te gaan.
Teacher training model
Onderstaand model werd ontwikkeld in samenwerking met de University of Applied Sciences en KoulutusAvain Oy in Finland. Onze arbeidsmarkt kampt nog steeds met een te veel aan stereotypen en ongelijkheid. Dit model kan je gebruiken om leerkrachten in opleiding, leerkrachten, zorg- en loopbaanbegeleiders hiervan bewust te maken en samen het verschil te maken.
In het schooljaar 2021-2022 organiseren we hierover een transnationale webinar. Voor meer info contacteer greet.douce@campusmax.be