STEM in de klas

10 inspiratie workshops om met STEM aan de slag te gaan.

Indien je nog koudwatervrees hebt om zelf aan de slag te gaan, neem gerust contact op met twa@ucll.be

Windmolen

Hoe kunnen we onze planeet een beetje groener maken?

Tips:
  • Start met maatschappelijke relevantie te koppelen aan dit project: belang aantonen van groene energie, met een zelfgemaakte windmolen kan je bijvoorbeeld een batterij opladen.
  • Werk met aanvullende teams van leerlingen
  • Een windmolen bouwen vraagt veel precisiewerk, voorzie voldoende tijd om de basis te leggen.
  • Geef niet te snel suggesties. Leerlingen leren ook veel bij als iets niet onmiddellijk werkt.

GameMaker

Daag jouw leerlingen uit om een eigen computerspel te maken.

Tips:
  • Zorg voor een inleiding van jouw workshop
  • Je kan kinderen uitdagen door er een probleemstelling aan te koppelen
  • Breng hen in contact met rolmodellen
  • Breng verschillende beroepen in beeld: spelontwerp(st)er, programmeur, grafisch ontwerp(st)er, schrijver/schrijfster, visuele FX-kunstenaar / kunstenares, producent, …

Tips:
  • Betrek in de inleiding de maatschappelijke relevantie van robotica. Wist je dat er heel veel robots gebruikt worden ook in de sociale sector?
  • Werk met doelgerichte opdrachten.
  • Het is belangrijk dat de eerste stappen bij het bouwen van de RoboRobo goed gevolgd worden. Een RoboRobo die verkeerd in elkaar wordt gezet, zorgt ervoor dat het bij het programmeren fout ‘lijkt’ te gaan terwijl de fout niet in de programmatie zit. De fout dan terugzoeken, is bovendien vaak erg moeilijk.

SKETCHUP en 3D printen

Creëer jouw eigen 3D-voorwerp!

Tips:
  • Hou rekening met de beperkingen van een (eerder eenvoudige) 3D-printer en baken duidelijk af wat wel/niet kan. Zo laat je leerlingen geen onnodige zaken ontwerpen die dan achteraf niet geprint kunnen worden.
  • Maak op voorhand al enkele proefprints en zeker ook één goed voorbeeld. Het voorbeeld helpt de leerlingen om te visualiseren wat ze nu eigenlijk (digitaal) aan het tekenen zijn.
  • Pas de aangebrachte vaardigheden aan, op basis van de leeftijd van de leerlingen. Een eerste keer driedimensionaal tekenen kan overweldigend zijn.

Apotheek – laborant

Maak jouw eigen massageolie, dagcrème en tandpasta

Tips:
  • Begin niet meteen met het produceren van de verschillende producten, maar  kader eerst een aantal zaken rond de huid, huidverzorging en de tanden. Mogelijk kan dit ook gekoppeld worden aan een aantal andere lessen in dit thema.
  • Stimuleer de leerlingen om alles precies af te wegen en te meten. Voor de bereidingen op zich zal het weinig verschil maken, maar het is wel een uitstekende oefening in hun meet -en telvaardigheden.
  • Naast aandacht voor de samenstellingen, kan aan de inhoud ook het concept ‘veiligheid’ gekoppeld worden. Zo is het labelen van de verschillende bereidingen een belangrijke handeling, die ook in de chemische sector frequent wordt gebruikt.

Tips:
  • Ken je een mama of papa die werkt in de bouw? Is er een bouwonderneming in de buurt? Betrek hen dan zeker in jouw les.
  • Begin laagdrempelig en laat de leerlingen eerst zelf ontdekken wat er allemaal in het lokaal te vinden is. Zo leren ze de gereedschappen & verbruiksmaterialen kennen en kunnen ze al proberen in te schatten waarvoor ze dit straks gaan gebruiken.
  • Geef voldoende aandacht aan de veiligheid. In eerste instantie natuurlijk om de met de leerlingen zelf alles veilig te laten verlopen, maar ook omdat het een belangrijk element is in de bouwsector.

Drones

Vlieg je mee?
Drones hebben ondertussen een maatschappelijke waarde gekregen: denk aan de landbouw, inspecties van sporen en wegen, monitoren van fauna en flora, opsporing criminaliteit, beveiliging, …

Tips:
  • Vlieg eerst zelf een tijdje met een drone vooraleer je er in een workshop rond aan de slag gaat. Zo weet je zelf wat vlot en minder vlot gaat en kan je makkelijker anticiperen en bijsturen voor de leerlingen.
  • Leg voldoende de link met de maatschappelijke toepassingen die een drone zoal kan hebben. Veel leerlingen weten wat een drone is en vliegen er graag mee, maar hebben weinig inzicht in de manier waarop deze wordt ingezet in een professionele omgeving. Je kan deze toepassingen vermelden en er eventuele uitdagingen op het einde van de workshop aan koppelen.
  • Het kalibreren van de drone is een erg belangrijke stap. Neem voldoende tijd om deze zorgvuldig te laten uitvoeren zodat ook de leerlingen het belang ervan inzien en ook het achterliggende idee begrijpen.

Zaklamp

Een leuk samenspel van techniek en technologie in één les.

Tips:
  • Er zijn heel wat stappen in de workshop die sterk of minder sterk voorbereid kunnen worden. Bekijk deze op voorhand en stuur bij op basis van de beschikbare tijd en de leeftijd van de leerlingen
  • In de workshop zitten erg uiteenlopende handelingen die gemakkelijk gekoppeld kunnen worden aan andere leerstof. Zo wordt er een reflector gebruikt (spiegeling), maken de leerlingen een elektrische kring (in de zaklamp) en moeten ze op maat afzagen. Het kan leuk zijn om eerst deze kennis & vaardigheden aan bod te laten komen tijdens de lessen om dan finaal de zaklamp te maken.

Insectenhotel

Werk mee aan de biodiversiteit van jouw tuin!

Tips:
  • Kader het belang van een insectenhotel: Een insectenhotel helpt insecten schuilen voor slecht weer, geeft ruimte voor het leggen van eitjes en biedt ze een plek om te overwinteren. Telers van groenten en fruit plaatsen soms een insectenmuur om bestuivers aan te trekken.
  • Laat leerlingen zelf opvulmateriaal meebrengen zoals stro, takjes, buisjes, rietstengels, … .

Pralines maken

Een workshop waarbij je zeker zal scoren bij de leerlingen!

Tips:
  • Als je chocolade wilt verwerken tot pralines, bonbons of tot een dekkende laag voor cake en taart, is het belangrijk dat hij mooi glanst en een egale structuur heeft. Daarom moet je de chocolade vooraf tempereren: verwarmen, een beetje laten afkoelen en vervolgens roeren tot een homogene massa. Dankzij die techniek zullen je pralines er straks uitzien alsof ze door een echte chocolatier gemaakt zijn!